За позицията, защитена в този пост, взимам повод от едно много интересно интервю на Митко Вацов в "Медиапул" от 19 октомври. В него той прокарва разграничение между толериране и признаване и
защитава тезата, че в съвременните общества трябва да се ограничим само до
"толериране" на различните, не и до "признаване" правото им
на собствена идентичност и култура ( Margalit & Halbertal 1994).
Основното ми възражение срещу тезата на Вацов
е, че за да демонстрираш
равно уважение към всеки член на твоето общество, включително на представителя на
етническо или друго малцинство, не е достатъчно, както той твърди, единствено да
го "толерираш" - да го оставиш да върши каквото си иска в своето
"частно пространство", стига с това той да не вреди на околните.
Според мен гражданите от малцинствата не по-малко от тези в мнозинството имат нужда от публично практикуване ("признаване") на своята култура,
език, социални практики - и културата им трябва да бъде призната, стига културните практики (били те малцинствени или на мнозинството)
да не вредят на околните. Непризнаването на това право на култура на малцинствата
- и признаването му само на мнозинството - не е нищо друго, освен културна дискриминация
и налагане на културна хегемония.
Толерантност към това какво
човек върши в частното си пространство съвсем не е достатъчна за равно третиране
на всички - необходимо е и признаване на правото на култура - стига това право на
култура да не вреди на останалите хора да практикуват своята култура - защото и
те също имат право на своя култура.
Тази моя позиция съвсем не
значи, че не приемам наличието на разлика между толериране и признаване -
точно обратното. Разлика има, и тя е значима - както дескриптивно, така и нормативно.
Тук оспорвам начина, по който Митко Вацов прокарва тази разлика , както и морално-политическите
импликации от подобно прокарване на разграничението.
Първо, забележете, че толерирането
дори и при Лок, на когото Митко се позовава, за да отграничи толерирането от признаване
и преференциално да защити първото, има и ПУБЛИЧНИ измерения.
Лок, например, не забранява
публичното практикуване на религия. Напротив - той категорично се обявява
в защита на правото на вярващите публично да практикуват собствената си религия
- единственото ограничение касае как точно се практикува публично религията.
Това ограничение изисква публичното практикуване на религия да не заплашва така
наречените от Лок "граждански интереси" на останалите членове на обществото
- т.е. да не е заплаха за правата им (и отново - тези права имат не
само частно, но и публично проявление).
Накратко, прокарването на разликата
толерантност-признаване като съвпадаща с разграничението частно-публично, не е коректно.
Второ, импликациите на така
направеното разграничение са недопустими от морална гледна точка. От казаното от
Митко Вацов следва, че малцинствата ще могат да практикуват своя език, религия и
изобщо - своята култура - само в частното си пространство. Това е равнозначно на
отнемането на тези малцинства на правото на своя култура - всяка култура
има и публични аспекти и практикуването й изиква излизане от частното и навлизане
в публичното пространство. Нали не искаме да кажем, че на българските турци трябва
да им се забрани да празнуват публично своите религиозни празници, да им се забрани
да говорят на публични места своя език, както направихме по време на позорния
"Възродителен процес"?!
Трето, Митко е прав да подчертае,
че политиките на признаване в мултикултуралистката парадигма включват много по-големи
претенции към държавата и мнозинството за това активно да подпомагат - ако е необходимо и със специални
програми - поддържането на културата на малцинствата.
И именно тук започва всъщност
спора по същество:
Трябва ли от мнозинството и държавата да се изисква да заделят
публични ресурси за поддържане на културите на малцинствата? Митко защитава позицията,
че подобни политики са се оказали контрапродуктивни - довели са до капсулиране
на малцинства, и до нарастване на негативното отношение на мнозинствата към тях.
Много може да се спори по въпроса дали точно прокарването на мултикултурни политики
- или, обратно, отказът такива да бъдат систематично прилагани - са
довели до капсулиране и гетоизиране на някои малцинства в редица западни общества.
Това е въпрос на емпирично изследване, каквито са правени. Важното в случая е - твърдения
за контрапродуктивност на мултикултуралистките политики следва да се подкрепят с резултати от емпирични научни изследвания, а не с изказвания на политици, които с подобни изказвания могат да преследват
едни или други свои политически цели.
Моята позиция по теоретичния
въпрос дали държавата трябва да се ангажира с политики по признаване на различните
е, че трябва. Това е така, защото членовете на малцинствата са граждани с равни права, които
също плащат данъци - от това следва, че публични ресурси трябва да се заделят за поддържане
и на тяхната култура, а не само за поддържане културата на мнозинството (ясно е, че въпреки
клетвите за "неутралност", всички западни държави в момента така или иначе
поддържат културата на мнозинствата в тях).
Съвсем отделен, и много важен
въпрос, е как трябва да се отнася държавата към аспекти на културата на малцинствата,
които влизат в конфликт с културата на мнозинството и отричат централни нейни аспекти.
Тук решението на Ролс от неговия "политически либерализъм" е според мен
стъпка в правилната посока - за да може едно плуралистично общество (каквито са
повечето западни общества) да живее цивилизовано и стабилно, е необходим минимален
консенсус на цялото общество около принципи, които да правят живота в това общество
приличен за всички в него - да позволява на всеки да преследва свои концепции за
добър живот, стига това да не пречи на останалите да правят същото. Ако искате,
можете да наречете това някаква форма на толерантност, но тази форма включва признаването
на представителите на различни малцинства за еднакво значими членове на обществото,
които имат равно право на свои концепции за добър живот - които по необходимост
включват и публични елементи на практикуване на своя религия, език и други социални
практики. Подобно е и решението, което Уил Кимлика дава в своя "либерален мултикултурализъм", който внимателно избягва крайностите на комунитаристкия мултикултурализъм, защитаван от Чарлз Тейлър.
В крайна сметка спорът е за това: какво изисква
равното гражданство - какви права включва, и дали правото на култура - дори и да
си от малцинство - трябва да е част от защитените права на всички граждани в едно цивилизовано общество, третиращо гражданите си като равни. Според
мен е недопустимо само членовете на мнозинствата да имат такова право - ако е само
за тях, това е културна привилегия - хегемония - която нарушава принципа на равно
гражданство. Затова според мен отговорът на този въпрос е категорично "да".
Изключването от сферата на защитените права на правото на култура за всички - както
представители на мнозинството, така и на малцинствата, каквото изключване бихме
имали в една много "изтънена", чисто негативна концепция за гражданин
с единствено негативни права на невмешателство, каквато изглежда Вацов защитава,
е нормативно недопустимо.
То е и дескриптивно неадекватно поради простия факт, че
мнозинствата de facto се радват на достъп до своя култура, която се ползва с цялата
подкрепа на държавата. Не е необходимо да правя преглед на образователните и културни
политики във всяка една национална държава наоколо, за да демонстрирам това. Съвсем
отделен - и много важен въпрос е - какво правим, за да не допускаме подобна дискриминация,
отнемаща им правото на собствена култура - какви политики биха могли най-добре да
работят, за да не са контрапродуктивни. Тук на помощ идват емпиричните изследвания
- те дават ценна информация за това кои политики на признаване при какви
условия сработват, кои се провалят и защо, и т.н...
Но нормативният въпрос - трябва ли да бъде защитено
правото на всички граждани на достъп до своя култура - има своя категоричен отговор и той е "Да!". Този отговор е независим от отговора на емпиричния въпрос за това кои са по-малко или по-добре
работещите политики на "признаване".
Затова въпросът, който стои пред
нас днес, не е "дали политики на признаване?" , а "какви политики
на признаване?".
Kymlicka, Will (1989), Liberalism, Community, and Culture, Oxford: Oxford University Press.
Kymlicka, Will (1995), Multicultural Citizenship: A Liberal Theory of Minority Rights, Oxford: Oxford University Press.
Margalit, Avishai and Moshe Halbertal (1994) 'Liberalism and the Right to Culture', Social Research, Vol. 61, No. 3
Rawls, John (1993) Political Liberalism
Raz, Joseph (1998) Multiculturalism, in Ratio Juris. Vol. 11 No. 3 September 1998
Taylor, C. (1992) “The Politics of Recognition,” in Multiculturalism: Examining the Politics of Recognition, A. Gutmann (ed.), Princeton: Princeton University Press.
Като предварителни мисли на човек преживял мултикултурализма на Канада и the melting pot на Америка, а също и фалшивата (скрита, лицемерна) монокултурност на Великобритания, ми се иска да кажа, че и интуитивно, и осъзнато споделям силата на аргументацията на Марина Лякова и Ружа Смилова, както и уговорката на Сашо, че това не е проблем, който има лесно решение. Както се вижда, той дори няма лесно поставяне. Похвално е обаче умението на Димитър Вацов да защити все пак добре една теза, която - за мен очевидно, за мнозина може би не - произтича от неговото собствено битие в монокултурната българска среда. Колкото и да се употребява научна терминология, проблемът за различните и техните права, противопоставени на правата на мнозинството, не може да бъде разглеждан толкова теоретично, колкото прочетох до този момент. Допълнителна трудност е и това, че се опитваме да намерим универсалии в различни общества, като ги обобщаваме под различни термини и от гледната точка на опита ни в някои само от тях. В понятието Запад, западни държави, влизат различни култури и социални политики и практики, така че винаги е съмнително позоваването на тях като нещо монолитно. Също така, не може да се поставят под един знаменател отнетите или незащитените със закони права на жените, инвалидите, расите и хората с различна сексуална ориентация от една страна с правата и инструментите за социализация на пришълците (нарочно употребявам този най-неутрален и обобщаващ термин). Това омесване, видно и у Вацов, и у Лякова, главно поради примерите, които дават, отслабва силата на най-важния аргумент: че държавата, представляваща културата на мнозинството, решава или не умее да реши въпроса за правата на малцинствените или традиционно дискриминираните групи. Защото все пак има една обща черта в цялата тази проблематика. Тя е, че културните стълкновения В РАМКИТЕ НА ЕДНА ДЪРЖАВА, която и да е тя в днешния свят, произтичат от естественото съпротивление на мнозинството да интегрира малцинството. Според степента на социалните механизми за интегриране и защита на правата държавите с демократично управление - понеже само там може изобщо да се очаква някакво справедливо решение на всекидневни човешки мъки - се различават една от друга и дори биха могли да се подредят в една класация от най-добре социализирани малцинства към лошо социализирани. Социологията предлага достатъчно стандарти за измерване на това социализиране. Социологията също така ни учи, че всяко обобщаване на несъизмерими и несъвместими величини, както и общества, води до задънена улица. За повече яснота по проблема за толерирането и признаването - и двата термина ужасно "сексистки" в смисъла, че изразяват някаква автоматична привилегия на някой да толерира и признава - би трябвало, според мен, да се изучава и тълкува за всяка държава поотделно. Социологията не решава, тя само дава конкретните наративи и социални стандарти на политиците за дефиниране и прилагане на социални политики, които да намалят до минимум дискриминацията - ябълката на раздора всъщност е именно дискриминацията, която отвращава прогресивния човек и изтощава дискриминирания човек.
ОтговорИзтриванеБлагодаря Ви за този коментар - много точни наблюдения и верни според мен заключения. Наистина сте много прав в това наблюдение - изобщо не си даваме сметка за привилегията на мнозинството то да е това, което "толерира" и/или признава. Именно присвояването на тази привилегия много ясно показва къде е и основният проблем в отношението на мнозинството към различните малцинства - а именно - в желанието да запази привилегиите си, като откаже признаване на равните права на представителите на различни видове малцинства.
ИзтриванеВ допълнение, малцинствата, които са локални - родени и израсли в държавата - са СВОИ, докато малцинствата от имигранти са ЧУЖДИ. Тази добавъчна характеристика прави имигрантското интегриране или гарантиране на права значително по-трудно от изравняването по права на своите дискриминирани малцинствени общности. Нещата стават още по-сложни, ако ги мислим и в класов аспект. Представете си чернокож хомосексуален мюсюлманин, загубил крак, в Йемен да речем, с някакво начално образование, който попада в България или Унгария или Румъния. (езиковият проблем оставям настрана, за опростяване на разсъжденията) Той, а и онези, които го срещат, трябва да преодоляват 5 вида предразсъдъци/пречки едновременно: расов, сексуална ориентация, религия, инвалидизиране и необразованост. Да допуснем, че същият този човек е бил професор в университета в Сана или компютърен инженер: моментално отпада една от пречките към интегрирането му. Ако той не имигрира в България, а - в Германия, неговата интеграция ще стане много по-безболезнено, защото ще останат само расовият и религиозният предразсъдъци. А в Холандия дори и цветът на кожата му ще бъде минимален проблем. Ако анализираме защо са тези разлики в зависимост от държавата, ще стигнем до по-достоверни заключения за аспектите на толерантност и признаване, отколкото ако се опитваме да ги обобщим по логичен път, ползвайки демографски статистики. ----- Да си представим сега, че бял християнин - от която и да е източноевропейска държава - се премести да живее във Франция или Англия и знае съответния език. Предразсъдъците/пречките пред неговото интегриране са несравнимо по-малки и зависят само от степента на неговата образованост или професионална квалификация. Дори и да е хомосексуален, това почти няма да се отрази на интегрирането му. Ако е жена, тя ще изпита същите дискриминации каквито изпитват и местните жени от нейното класово съсловие. В резюме - толерирането и признаването вървят ръка за ръка и се проявяват в зависимост от взаимодействието на двете страни: мнозинствената и малцинствената. Толерирането е личен проблем, признаването е обществен, но е в зависимост от степента на толерантност, която проявяват членовете на мнозинството.
ОтговорИзтриванеНе, видях нещо различно от твърденията в статията на Вацов, а именно, всеки може да си има културното различие в собствената си среда и в обществото, ако не пречи на останалите.
ОтговорИзтриванеИ тук се твърди същото, както и там. Къде е проблема? Че той е имал смелостта да каже на глас, че мултикултурализма е провалена идея, това ли е проблема? Ами, той е. Във всяко т.нар. мултикултурно общество, се живее по правилата на мнозинството. И то няма как да е иначе. Защото, ако има различни правила и особено влизащи в конфликт такива, как ще работи обществото тогава? Ами, няма да работи.
Така че, теорията за свободата на културна изява, е само за учебниците. Когато една култура и начин на поведение е приет от едно мнозинство, другокултурните трябва да се съобразяват с това, когато са в обществена среда. Ако културните им разбирания влизат в конфликт със средата и разбиранията как да се случват нещата, тогава трябва да се търси подходящото общество, с подходящите правила.
В този смисъл, европейската култура е разтегнала толерантността си почти безкрайно, което вече почва да се отразява на правилната и добра работа на обществото.
И много уместен е примера с наследниците на потурчените българи у нас. Ако трябва да бъдат признати културните им различия напълно, то празниците им трябва да станат официални и неработни дни. А ако хиндуистите поискат същото признаване, защото имат пълното право?А ако... и т.н. И ето ти на, едно неработещо общество, в което всяка културна различност живее със собствените си разбирания и според собственото си усещане. А това всъщност е само един блед пример за това как културните различия не могат да функционират зедно. Не и в степен, в която се претендира.