Уважаеми господа министри и депутати от Реформаторския блок,
уважаеми господин Тодор Танев,
уважаеми господин Радан Кънев,
уважаеми господин
Светослав Малинов,
Обръщам се с молба към вас сериозно да обмислите подкрепата
си за предложения от ГЕРБ Законопроект за училищното и предучилищното
образование, в частта му за предоставяне на ваучери за обучение в частни
училища.
Следните съображения е според мен добре да бъдат взети
предвид при формиране на политическата ви воля.
1. Предложението на РБ за отпускане от частните
училища на стипендии за „талантливи“ деца от семейства с по-скромен социално-икономически
профил е половинчато. Ако бъде прието, че е достатъчно да се отпуска по една
стипендия на година (при , да кажем, 150 деца прием на година в по-масовите
частни училища), това с нищо не би разрешило системния проблем за гарантиране
на равен достъп до качествено образование, който политиката „ваучери за частни училища“ би
породил. Пример в това отношение е пионерът във ваучерната политика Чили, където
от 2008 г. се принуждават да въведат.нар. целеви ваучери (targeted vauchers), покриващи напълно
образованието в частни училища за 40% (най-бедните) от децата.
2. Може би наистина е по-добре още сега да се
въведат директно целеви ваучери за деца от социално слаби семейства, а не да се
чака първо да видим ефекта от 1-2 „ загубени“ поколения? Предвид натрупаните
огромни проблеми с неграмотността в страната за последните 25 години, надали
можем да си позволим подобно изчакване. А съчетан с демографските тенденции в
страната, проблемът нараства в геометрична прогресия. Помислено ли е за всичко
това?
3.
Няма адекватен отговор и на въпроса за
легитимните целите на тази реформа:
А) ако целта е подобрена конкуренция с цел
по-добър образователен продукт, е редно да се проучи дали това обещание на универсалната
ваучерна система е спазено. Страната, най-агресивно въвела универсална ваучерна
система напоследък, е Швеция, През 2006г. там заменят изцяло безплатната държавна
образователна система с ваучерна система, където държавата напълно покрива
обучението на децата в частни училища. Резултатите са дълбоко разочароващи – не
само страната пада главоломно в класацията PISA, но и редовно избухват корупционни и други скандали с частните
училища там. Кратко представяне на основните проблеми http://www.reuters.com/article/2013/12/10/sweden-schools-idUSL4N0JK32620131210
Б) Ако целта е равен достъп до образование
за всички деца, то и сега този достъп е гарантиран – за всяко дете има
гарантирано място в държавно училище, като родителите имат правото да избират
училището на децата си – и в момента „парите следват ученика“ в държавните
училища. Проблеми и в момента има, разбира се. Те са свързани обаче не директно
с равния достъп до образование, а с
равния достъп до КАЧЕСТВЕНО образование. И в момента държавата преразпределя в
полза на upper middle Sofia class,
доколкото до т.нар. „елитни“ училища ( концентрирани предимно в столицата) достъп
имат деца от относително по-заможни (с над средните за страната доходи) семейства. Не
е никак ясно как този системен проблем ще бъде разрешен с повече от същото –
повече „пари да следват ученика“ вече и в частните училище“? Дали от това ще
спечелят избирателите в кв. Аспарухово, след като основните частни училища
отново ще са концентрирани в София и големите градове? Дали това ще донесе
повече качество вследствие на повече конкуренция? Дори и да има по-добри резултати
в централните частни училища (което не е гарантирано, както примерът на Швеция ясно
показва), това надали ще компенсира влошаването на средата и, съответно,
резултатите в лишените от адекватно финансиране поради отлив на ученици училища
от периферията и малките градове, гетата и т.н.
4. Оценен ли е рискът, свързан с източването на
публични средства към частни училища, създадени именно с тази, а не с цел
произвеждане на качествен образователен продукт? Една голяма опозиционна група,
известна със своя бизнес нюх , освен с контрола си над компактни групи
български граждани от малцинствата, не се противопостави на законопроекта (депутатите й гласуваха „въздържал
се“) – дали са били мотивирани от принципната си убеденост в обществената полза
на „ваучерната система“ или от интересите на клиентелата си по места ми е трудно да преценя.
5. Как ще противостоите на #KOЙ, който може да
отвори училище към всяка #ЛАФКА, в което полуграмотни членове на „малцинствата“
съвсем „свободно“ ще запишат децата си.
6. В тази връзка, как ще гарантирате, че
няма да възникнат „сегрегирани“ училища в гетата (по горепосочената схема), където ще
се усвояват средства и само ще се печатат дипломи?
Да обобщя: Как ще гарантирате равен достъп до
качествено образование за всички – което е основният проблем на образователната
ни система и в момента и с предложената реформа, както по всичко личи, ще
продължи да бъде нейният основен проблем?
Няма коментари:
Публикуване на коментар